הסרת תוכנות ושירותים מיותרים מ- win7

אחד הדברים היעילים לשיפור ביצועים הוא הסרת תוכנות שאין בהן שימוש יותר. הורדת מספר התוכנות מעבר לסף מסויים מביאה לעיתים קרובות לשיפור ניכר בביצועי מחשב איטי. כאשר תוכנה מסויימת מותקנת המחשב היא מעסיקה את המחשב גם כאשר היא לא פעילה. מערכת הרישום של החלונות עמוסה יותר ולכן היא נדרשת ליותר זמן בכדי להגיב לפעולות שונות שאתם מבצעים. לכן הסרת תוכנות, מרכיבי win7 ושרותי win7 ללא שימוש תביא לשיפור ניכר בביצועים.


ביצוע הסרת תוכנות: 

שתי דרכים אפשרויות:
CCleaner -בוחרים ב- "כלים" (בסרגל בצד) - הסרה. עומדים על תוכנה שרוצים להסיר ולוחצים על כפתור ההסרה. לוחצים על אישור באשף\תיבת דו שיח שנתפתחת וממתינים להסרה מלאה.

win7 - התחל -> לוח בקרה -> תוכניות ותכונות. בוחרים תוכנית שמעוניינים להסיר -> אישור באשף\תיבת דו שיח וממתינים להסרה מלאה

שתי הדרכים עובדות אותו דבר.  התפעול בראשונה מהיר ופשוט מעט יותר.

במידה ואשף ההסרה מציין שישנם קבצים שעשויים להיות בשימוש תוכנות אחרות (קבצים משותפים) כדאי להשאיר אותם (לבחור בפקודה המתאימה באשף ההסרה).


אילו תוכנות להסיר:

במהלך הזמן מצטברות הרבה תוכנות זבל ברשימת התוכנות המותקנות, תוכנות שהותקנו ואין בהן שימוש וכד'' או יישומים\תוכנות שהשימוש בהם אינו שכיח וניתן להתקינם מעת לעת לפרקי זמן קצרים (להסירם לאחר שפעלו מספר שעות). קשה לומר מה להוריד מכיוון שכל אחד משתמש במחשב שלו בצורה אחרת. כל אחד זקוק לתוכנות אחרות. לכן נתחיל בכך שנציין מה לא להוריד:
  • תוכנות בשימוש שגרתי: office דפדפן וכד'. 
  • תוכנות עליהן מתבססת הפעלת תוכנות אחרות: כל ה- Microsoft .NET Framework לגרסאותיהן, תוכנות שבשם שלהן יש microsoft......Redistributable; MSXML ; 
  • תוכנות עליהן מתבססת הפעלת כלי אינטרנט נפוצים: Adoby flash player; Shockwave player; bonjour; Java; silverlight
  • ישומים ודרייברים (תוכנות\יישומים המפעילים חומרה במחשב - כרטיס גרפי, כרטיס קול, כרטיס רשת וכיו"ב) הנדרשים להפעלת חומרה במחשב: למשל: Dell Wireless WLAN Card; audio.. ...מנסיון אישי שלי - מרבית הכלים המיותרים שמותקנים עם התקנת הדרייברים של מדפסות HP חיוניים לעבודה התקינה של המדפסת ולכן לא כדאי להורידם.
  • קודקים וחבילות קודקדים (קודים להפעלת נגני וידאו ואודיו) - K-light codac pack וכיו"ב. 
מה שנשאר להורדה אלו:

  •  תוכנות\יישומים שאתם יודעים שהתקנתם בעבר, ואין לכם שימוש בהם כיום.
  • כל מיני יישומי זבל שהותקנו במחשב שלכם במהלך השנים כמו סרגלי כלים לא שימושיים וכיו"ב אותם כדאי מאוד להסיר.
  • גרסאות קודמות לתוכנות שאתם משתמשים בהם כיום (למשל גרסאות ישנות של אופיס) ומסיבה כלשהיא טרם הוסרו.
  • רצוי גם להסיר תוכנות שאתם משתמשים בהן לעיתים רחוקות: נגיד רק פעם בחודשיים שלושה. 

אני נוהג לנקוט בכלל הזהב "במקרה של ספק אין ספק" - אם אני לא יודע מה כלי מותקן עושה ובכל זאת אני חושד שהוא מיותר, אני מחפש אותו בגוגל עפ"י שמו המלא (ללא מספר גרסה). תמיד אפשר להגיע לאתר (לרוב באנגלית) המסביר מה הכלי הזה עושה. רק כשאני משתכנע שהוא לא עונה על אחת מהקטגוריות מהרשימה של 'מה לא להוריד' ברשמה לעיל (או שהוא מאחת מהן אבל אין לי צורך בו) אני מסיר אותו מהמחשב.

אזכיר כי כמעט ואין הסרת תוכנה שהיא בלתי הפיכה. אם הסרתם משהו בטעות ניתן לשחזר את החלונות לנקודת זמן  קודמת, או להוריד ולהתקין מחדש כמעט כל דבר (בין אם זה תוכנה, דרייבר, תוכנה עליה מתבססים יישומים אחרים וכיו"ב) .

הסרת מרכיבי win7 שאין בהם שימוש

הסרת מרכיבי win7 מבוצעת אף היא :  התחל (עיגול כחול צד ימין למטה)-> לוח בקרה -> תוכניות ותכונות. לאחר מכן בחירה בסרגל הצד ב- "הסר\הוסף תכונות חלונות", והמתנה של כמה שניות תעלה רשימה של רכיבים אופציונליים מותקנים של מערכת ההפעלה. סימון V ליד כל מרכיב מצביע על כך שהוא מופעל במערכת. הסרת V ממרכיבים שאתם לא זקוקים להם ולחיצה על המשך תסיר מרכיבים שזיהיתם כמיותרים.
 אם אתם למשל לא משתמשים ב- messenger ניתן ואף רצוי להסירו.למרות האמור לעיל, לא כדאי להסיר את ה- explorer. זאת משום שהוא משמש לבסיס גם להצגת הקבצים שבמחשבכם, וגם בגלל שיש אתרים שעדיין עובדים רק איתו (למשל - יישומים שונים באתרים ממשלתיים).

הסרת איתחול אוטומטי של יישומים

בעת שחלונות עולה לאחר הפעלת המחשב\אתחול מחדש מופעלות תוכנות\ישומים שונים באופן אוטומטי. ככל שיש ישומים רבים יותר העולים באופן אוטומטי זמן העלייה של חלונות הוא רב יותר וקיים עומס רב יותר על הזכרון והמעבד כי יותר תוכנות עובדות במקביל. לכן רצוי לצמצם את רשימת התוכנות המופעלות באופן אוטומטי למינימום ההכרחי. 
ביצוע - מקלידים msconfig בשורת החיפוש בתחתית תפריט ההתחל. ביישום שנפתח מקליקים על לשונית "הפעלה" ומסירים V מקבצי הפעלה שלא מעוניינים בהפעלתם.

אילו תוכנות להסיר: ניתן לראות את חלק מהתוכנות הפועלות ברקע במגש הסמלים המוסתרים ( המשולש הלבן הקטן בצד שמאל למטה בסמוך לסימונים של הרמקול וקישוריות האינטרנט. כלל האצבע הוא שאם מדובר שאתה לא זקוק לו זמין מאוד (למשל כמו - babylon לתרגום), או כישום חובה העובד ברקע כדאי להסירו מרשימת האתחול (ניתן להפעיל יישומים כאלו תמיד באמצעות תפריט ההתחל או קיצורי דרך בשולחן העבודה)
בדומה - יש להקפיד שלא להסיר V מקבצי הפעלה של  האנטיוירוס, microsoft security client (אם הותקן ה- MSE), המדפסת (ניתן לזהות עפ"י שם ייצרן) וכיו"ב.

כלל הזהב "במקרה של ספק אין ספק" חשוב עוד יותר כאן. אם קיים ברשימה יישום שנראה מיותר ואתם לא בטוחים לגביו, הריצו את שמו בגוגל. כמעט תמיד שמו יופיע. אם הוא לא מוזכר כמשהו חיוני ניתן לשקול הורדתו. שימו לב שלעיתים כישומים באתרים אלו יוגדרו כלא מזיקים, אולם עדיין רצוי לשקול את הסרתם במידה ואינם עונים על כלל האצבע של הזמינות (ראו פסקה קודמת): הם  תופסים משאבי מחשוב (זכרון וכד') ואין בהם צורך ממשי: לכן כדאי להוריד מה שאפשר.

הסרת שירותים - כללי

שירותים הם סוג של ישומנים אותם הווינדוס מפעיל כתגובה לדרישות של תוכנות שונות, או באופן אוטומטי ומתמשך בכדי לאפשר לכל מיני תכונות של הווינדוס ותוכנות מופעלות לעבוד. מיקרוסופט לקחו מטבע הדברים מקדם בטחון רחב  והתקינו כבררת מחדל הפעלה של שירותים מעבר למה שצריך. הסרה של השירותים המיותרים תשפר בהתאם את ביצועי המחשב שלכם.
בהשוואה להסרת תוכנות, זהו מרכיב קצת יותר 'אקזוטי' במדריכים לשיפור ביצועים. הוא כ"כ לא נפוץ לשימוש על אף שתועלתו משמעותית, וכיום ניתן לבצעו בקלות יחסית תודות לאתר של ה- 'צפע השחור' (BV- black viper). כאן גם לאכדאי לבצע שינויים בניסוי וטעייה אלא להצמד ל- 'מסלול הבטוח' של הצפע השחור המתאים למערכת ההפעלה שלכם. BV בדק רבות את התהליכים. ככל הנראה המסלול הבטוח (גם על סמך תגובות רבות של גולשים) הוא אכן בטוח. יצויין כי יש כאלו שחולקים על ייעילותו.

ביצוע הסרת שירותים

לביצוע - הקלדת “services.msc”בשורת החיפוש של ה- win7 ודאבל קליק על היישום שנפתח בחיפוש. תפתח תיבה של ניהול שירותים כל שורה מציינת שם שירות.העמודות כלי “services.msc” לפי סדר הופעתן:
1. שם השירות
2. תיאור -הסבר קצר באנגלית על תפקידו
3. סטטוס - האם הוא מופעל (כלומר האם - הוא מופעל באותו הזמן בו פתחתם את כלי ה- “services.msc”)
4. סוג אתחול - כיצד השירות מופעל ( זמין, ידני, אוטמטי מושהה, אוטומטי) - זו העמודה שמעניינת אותנו.

כדי להסיר שירותים לא נדרשים עומדים על השורה השירות המדובר -> קליק ימני -> מאפיינים -> סוג אתחול: משנים לסוג האיתחול המופיע לשירות הספציפי במסלול הבטוח של BV.  דגשים:
  • לפני ביצוע - כדאי להכנס לאתר BV ולקרוא את עצותיו הכלליות. 
  • לא לעשות שטויות כאן - חשוב לדייק. יש שירותים החיונים להפעלה התקינה של המחשב. 
  • BV מתייחס רק לשירותים של מערכת ההפעלה של מיקרוסופט ומתעלם משירותים שמותקנים ע"י תוכנות אחרות (למשל ע"י itunes של apple). בהתאם ההנחיות שלהלן יהיו רק לכלי מיקרוסופט. שימו לב.

    אילו שירותים להסיר

BV נותן רשימה מייגעת של שירותים : הוא מציג יחד את הסטטוס של כל השירותים במצב ברירת המחדל של החלונות ובמצב המומלץ על ידו כבטוח. זאת בעוד עפ"י המלצותיו אופן ההפעלה של מרבית השירותים (ישנם עשרות רבות) אינו משתנה. בכדי להקל עליכם רכזתי בטבלה שלהלן רק את השירותים שיש לשנותם עפ"י המסלול הבטוח של BV ובגרסת מערכת ההפעלה windows 7 SP1 Ultimate. בהתאם, אנא התעלמו מכל שאר השירותים שבטבלה הנפתחת ב- services.msc, לכו ישירות אל השירותים המצויינים בטבלה שלהלן ושנו את אופן הפעלתם בהתאם לרשום בטבלה.

שימו לב שהורדתי את ההמלצה של BV להפסקת שירות החיפוש של החלונות. זאת מכיוון שלי הוא שימושי מאוד. אם אתם לא זקוקים לו אפשר גם אותו להגדיר כלא זמין (disabled). כמו כן, צריך לבדוק את הרשימה בצורה ביקורתית. אם אתם משתמשים ב- bluetooth או בשליטה מרוחק כדאי לוותר על כיבויים של השירותים המאפשרים תכונות אלו. (bluetooth support service וכיו"ב).



תגובה 1:

  1. תודה רבה גלעד נכבד.
    מדריך חשוב ,שימושי וברור.
    שאלה ברשותך :האם DriverMax עדיין הכי טובה בתור חינמית ?
    מועדים לשמחה

    השבמחק