ראשית דבר - מה לא לעשות, ובנצ'מארק (נקודת ייחוס) לשיפור ביצועים

נקודת הפתיחה

אם נכנסתם למדריך הזה כנראה שהמחשב שרכשתם לפני 3-2 שנים כבר לא כמו מהיר כפי שהוא היה בצעירותו. בשלב הזה עומדות בפניכם שלוש אפשרויות:
  1. התקנה מחדש של חלונות אחת לתקופה מסויימת - תמיד עוזרת ומסייעת, אלא שאז אתם צריכים להקריב זמן ניכר להתקנת החלונות, התקנת כל התוכנות והדרייברים שאתם עובדים איתם, ועדכון התוכנות. מדובר בתהליך מייגע וצורך זמן רב שיש לעשות את רובו ברצף.
  2.   רכישת מחשב חדש או שדרוג מאסיבי של חומרה - האפשרות הזו דורשת השקעה כספית, סקר שוק, טכנאי מחשבים\ביצוע במעבדה או חנות מקצועית. גם כאן תדרשו להתקין מחדש את כל התוכנות בהם אתם משתמשים.
  3. שימוש במדריכים ותוכנות להאצת ביצועי מחשב. זאת אופציה זולה ופשוטה יחסית, אבל לא כל המדריכים פשוטים, לא כולם מקיפים (כלומר תצרכו ללקט עצות ממספר מדריכים המפוזרים במקומות שונים ברשת), וכלים לאופטימציזיה של ביצועי מחשב הם לעיתים קרובות לא יעילים וגורמים לנזק רב מתועלת. 
המדריך הזה מיועד לאפשר לכם להמנע משתי האפשרויות הראשונות עד כמה שניתן, ולייעל את השלישית, בהנחה שהמחשב שלכם תקין, מריץ win7 (יצויין כי כמעט כל המדריך הזה מתאים גם לגרסאות קודמות של חלונות) ובעל חומרה סבירה (מהשנים האחרונות).

יישום המדריך שכאן אינו מבטיח הצלחה או "החייאת מתים" לאף אחד בודאות, אולם מעלה את הסבירות שהמחשב הותיק שלכם יתפקד טוב הרבה יותר. אספר רק שהמחשב הביתי שלי הוא בן כ- 3.5 שנים, ומטבע הדברים בסטנדרטים הקיימים הוא נחשב כיום מיושן: זכרון (DDR2 667Mhz (3 GB, מעבד ליבה כפולה מהדור הראשון (1.6MHz Pentium dual core), וכרטיס מסך של אינטל on-board 128 MB. למרות נקודת הפתיחה החלשה הזאת, יישום צעדי המדריך שלהלן (בפוסטים שבבלוג זה) מאפשר לו להריץ win7 עם ממשק auro, עם ישומים מרובים, והוא עובד חלק ומהיר. אני לא מצפה שהמחשב שלי יריץ משחקים רציניים אבל אני גם לא זקוק לו לשם כך - אני צריך גלישה טובה, הפעלת יישומים מהירה וריבוי ישומים הפתוחים במקביל. זה הכל. במידה והחומרה במחשב שלכם סבירה, המדריך הזה יכול לאפשר זאת. הצעדים במדריך הזה יכולים להואיל גם לאלו בעלי מחשבים חדשים וחזקים - לשפר עוד יותר את הביצועים (במידה ואתם עובדים עם הרבה יישומים זה יכול להואיל) ולצמצם בעיות בעתיד.

הערכת שיפור הביצועים

תוכלו להשתמש בתוכנות ניטור דוגמת fresh diagnose למדידת ביצועי המחשב שלכם לפני יישום הצעדים במדריך ובמהלכם בכדי לאמוד את השיפור של המערכת. אבל אתם ממש לא חייבים. תוכלו להסתפק בהתרשמות בלתי אמצעית. המחשב שלכם צריך שיפור ביצועים אם הוא:
  • עולה דקות ארוכות לאחר הפעלתו.
  • המסך נתקע לעיתים קרובות.
  • ליישומים לוקח זמן רב לעלות 
  • המחשב מגלה עייפות כללית כבר לאחר שעה עבודה.
  • גלישה איטית המכבידה על העבודה במחשב.
תוכלו לדעת אם המדריך הזה עזר במידה ובעיות אלו נפתרו בעקבות יישומו. 

מה לא כדאי לעשות

באינטרנט יש הרבה כלי שמתיימרים לעזור לשיפור ביצועים. רובם אינם מועילים. רצוי מאוד שלא להתפתות ולהריץ כלים "שמסדרים", "מנקים" או "מהנדסים" את ספריית הרישום של החלונות (registry), או כאלו המתיימרים לשפר ביצועים, למטב זכרון, או לשנות הגדרות בלחיצת כפתור. מנסיוני בעבר, וכן לאחר קריאת תגובות בפורומים  ומדריכים שונים רובם המכריע גורם יותר נזק מתועלת (אם בכלל ניתן לדבר תועלת בהקשר זה). אציין עוד כי את כל ההצעות במדריך ניסיתי בעצמי ומצאתי מועילות.

בנוסף, למרות מה שמציעים מדריכים רבים לא כדאי למהר ולותר על תכונות שונות של ה- win7 . תכונות כמו חיפוש, auro snap וכיו"ב הן שימושיות מאוד (לפחות עבורי) ולא כדאי למהר ולתר עליהן. בהתאם המדריך הזה ימנע עד כמה שניתן מהמלצה על ויתור על יכולות ובמיוחד על ויתור יכולות משמעותיות כמו חיפוש חלונות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה