מדריך לניקוי המחשב מרוגלות תוכנות זבל וירוסים וטרויינים

הפעולה הראשונה שכדאי לעשות למחשב זוחל היא ניקויו מתכנה שהותקנה ללא ידיעתכם\רשותכם (malware) ומאיטה את ביצועי המחשב. ניתן למצוא הרבה כלים להאצת ביצועים, ניקוי המחשב, התעסקות במנגנון הרישום של הווינדוס (רגיסטרי) ועוד ועוד. רובם לא שווים הרבה ואף יכולים לגרום נזק למחשב. 
להלן רשימת כלים מומלצים שכן כדאי להפעיל המבוססת על ה- Malware Removal Guide של .אנדרו ק. אנליסט מחשבים:

ניקוי רוגלות (malware)

  1. Trend Micro Sysclean - כלי להסרת רוגלות. הפעילו אותו אחת לתקופה מסויימת (נגיד אחת לחודשיים). מנקה המון דברים מזיקים. איך מפעילים:
  • פותחים תיקיה חדשה (למשל: בשולחן העבודה תיקיה בשם clean)
  • מורידים את הכלי מכאן  (סעיף 3a ברשימה שנפתחת לכם) אל התיקיה החדשה
  • מאתחלים את המחשב במצב safe-mode עם networking (אפשר גם להפעיל במצב רגיל - עדיין סביר להניח שהוא ימצא הרבה דברים; לגילוי מלא רצוי מצב בטוח)
  • בתיקיה שפתחתם - הפעלת הכלי בדאבל קליק על ה Sysclean.exe 
  • נפתח מסך שחור עם כיתוב לבן המודיע על הורדת עדכונים ומרכיבים שהכלי זקוק להם. 
  • לאחר מספר דקות הכלי עולה (מלבן אפור שכותרתו trend micro system cleaner). לוחצים על כפתור scan - יפתח מסך שחור עם הודעות על התקדמות הסריקה (לא מודיע על מציאת וירוסים אלא על התקדמות הסריקה בלבד )
  •   זה לוקח כמה שעות לסיום התיקון והסריקה של הכלי . עשו דברים אחרים בנתיים. לאחר סיום הסריקה לחצו על view log בכדי לראות מה הכלי מצא.
2.Malwarebytes' Anti-Malware - כלי מעולה להורדת רוגלות (שלא כמו מרבית הכלים בתחום), להורדה מכאן. ניתן להשתמש בגרסה החינמית לסריקה אחת לזמן מסויים, או לרכוש אותו להגנה מתמשכת. אם בוחרים באופציה הראשונה כדאי להסיר את הכלי לאחר הסריקה ולהתקינו מחדש (אפשר לעשות זאת בכל זמן) לפני עריכת סריקה נוספת.

במדריך של אנדרו ק. מוצגים כלים נוספים - למשל להורדת rootkits וכד'. ניתן להשתמש בהם ואח"כ להסירם. מהתרשמותי הבלתי אמצעית ניתן להסתפק בהחלט בשלושת הכלים הראשונים בכדי לטפל במרבית בעיות ה- malware ולהביא לשיפור ביצועיים ניכר. אם רוצים (ויש לכם זמן..) ניתן גם להוסיף שימוש בכלים אחרים מהרשימה שב- malware removal guide. כולם נבדקו ע"י אנדרו ק. ומומלצים על ידו לשימוש.

ניקוי קבצים בדיסק הקשיח

3. CCleaner - מנקה קבצים זמניים לכן יכול להאיץ את פעולת הדפדפן ואף את חלונות כאשר אין הרבה מקום על ההרדיסק והזכרון הוירטואלי לא עובד טוב.הורידו מכאן. (גרסת insteller). הוא נחשב גם בטוח לניקוי הרישום (רג'יסטרי) בניגוד לכלים רבים אחרים המיועדים למטרה הזו אבל מנסיוני הניקוי שהוא עושה לא מביא לשיפור ניכר בביצועים. ה- CCleaner מאפשר גם להוריד תכנות ולשלוט בתוכנות המופעלות אוטמטית עם ההפעלה הראשונית של המחשב. לנושאים חשובים אלו אתייחס בפוסט נוסף בהמשך. 

הגנת קבע

לאחר שהורדתם זבל מהמחשב נשאר להתקין הגנה שתאט את הצטברות הזבל בעתיד:

4. AVIRA - נחשב לאחד האנטיוירוסים הטובים בשוק (לדעת רבים - הטוב ביותר), והוא גם חינמי ולא לוקח הרבה משאבי מיחשוב, מה שהופך אותו לאידיאלי. במידה ומשום מה אין לכם אנטיוירוס או שאתם חושדים שהאנטיוירוס שלכם צורך משאבי מחשב רבים (בדקו בקליק ימני על הפס בתחתית הווינדוס היכן שאין חלונות פתוחים, בחירה בלוח המשימות - שם לעבור לתהליכים ולבדוק האם האנטיוירוס לוקח יותר ממספר MB בודדים של זכרון.) כדאי לכם להורידו; בגרסה החינמית הוא כאן.

5. windows security essentials - כלי חינמי של מיקרוסופט שמעניק הגנה בפני רולגות טרויינים וכד'. רץ ברקע ללא תפיסת משאבי מחשב רבים ויעיל מאוד. ממולץ להתקינו ולהפעילו יחד עם האנטיוירוס. להורדה כאן.

 אם זאת הפעם הראשונה שאתם משתמשים בכלים הללו (במיוחד לניקוי רוגלות) סביר להניח שכבר כעת תחושו שיפור ניכר בביצועים. עכשיו אתם מוכנים להמשיך לשלבים הבאים.

2 תגובות:

  1. לא ניתן להוריד את התוכנה אתה מציע בסעיף הראשון, ולכן כל השאר אינו רלוונטי, תודה בכל אופן על הניסיון לעזור.

    השבמחק
  2. תודה רבה כדאי לנסות את כול הכלים
    מוסיף לא לפתוח מיילים מוזרים בתוכנת outlook.

    השבמחק